Sheme kakovosti

Posebne oznake na slovenskih živilih predstavljajo tisto dodano vrednost, ki lahko zgradi trajno zaupanje potrošnika v določen izdelek. Označbe kakovosti nam lahko olajšajo nakup, če smo z njimi seznanjeni in nam je pomembno, da je živilo, ki ga iščemo, kakovostno.

Vodilo »poglej, preden kupiš« je med Slovenci precej dobro razširjeno. Deklaracije na živilih govorijo jezik statistike, a označbe, povezane s sporočilom kakovosti, gradijo trajno zaupanje. Nekateri izdelki na slovenskem trgu nosijo posebne označbe, ki sodijo v tako imenovane sheme kakovosti. Sheme kakovosti so evropske in nacionalne. Mednje sodijo zaščitena označba porekla, zaščitena geografska označba, zajamčena tradicionalna kakovost, označba višje kakovosti, ekološka in integrirana pridelava ter dobrote z naših kmetij.

Proizvodi, ki sodijo med kakovostne, so označeni z enotnim logotipom oziroma zaščitnim znakom, ki ga proizvajalec prejeme s postopkom certifikacije.

Enoten logotip – zaščitni znak

Izdelki z označbo kakovosti se ločijo od druge ponudbe na trgu. Pri prepoznavanju shem je potrošnikom v pomoč njihova enotna grafična podoba, opremljena z napisom sheme. Logotip pravokotne oblike različnih barv je na izbranih izdelkih postavljen na vidno mesto. Pregledna in enotna podoba je v pisani množici izdelkov učinkovito sredstvo, ki je v veliko pomoč proizvajalcem, trgovcem in na koncu potrošnikom. Izdelek s tem dobiva veljavo, povečuje se njegova konkurenčnost in potrošniki mu izkazujejo vse večjo naklonjenost.

Gradnja zaupanja med potrošniki je trdo delo in spolzek teren, kjer je lahko že osamljen odpoklic izdelka usoden za njegov uspeh. Zaupanje v dodatne označbe, kot so sheme kakovosti, je zato neločljivo povezano z verodostojnostjo in visokimi standardi izdajatelja. Kot kaže lanska anketa družbe Valicon, so slovenski potrošniki čedalje bolj naklonjeni kupovanju kakovostnih slovenskih živil.

Čeprav je marketing najpomembnejši dejavnik za uspeh izdelka in pogosto presega njegove dejanske značilnosti, so oznake kakovosti dodatno zagotovilo, da bo izdelek pričakovanja izpolnjeval.

Zvestoba potrošnika

Nakupovanje ni samoumevno dejanje. Potrošnik je vede ali nevede vpleten v »igro«, kjer mu je dodeljena glavna vloga, uspeh »predstave« pa je večkrat odvisen od prave režije, scene in ostalih igralcev. Dovolj je že, denimo, da ga ogovori prijazen prodajalec, da zavoha degustacijo ali pa sliši klepet ob sosednjem vozičku. Odločitve so lahko hipne, nenačrtovane, in kot sklepajo psihologi, čustvene. Kljub temu in zlasti zaradi finančnih omejitev pa se potrošniki še največkrat vedejo racionalno, kar pomeni, da so njihove odločitve posledica presojanja argumentov za in proti.

Nakupovanje je med Slovenci v povprečju tedenska rutina. Trgovci radi poudarijo, da je »zadovoljen potrošnik zvest potrošnik«. Zadovoljstvo je, kot pravijo strokovnjaki, posledica pričakovanj potrošnika in kakovosti izdelka. In temu navadno sledi zvestoba. Trgovci jo zadnja leta nagrajujejo oziroma nadgrajujejo s številnimi prijemi, med katerimi prevladujejo kartice zvestobe. In če drži podatek, da zadovoljen potrošnik pove o svojem zadovoljstvu povprečno trem ljudem, nezadovoljen pa bo to »razbobnal« kar devetim, potem ni nenavadno, da so kartice, akcije in nagradne igre poceni orodja za ohranjanje zvestobe. Zvest potrošnik je po številnih raziskavah neprimerljivo cenejši od stroškov pridobivanja novega potrošnika. Ker je eden izmed razlogov za zadovoljstvo potrošnika kvaliteta izdelkov, ki jih kupuje, je tudi njegova toleranca do nihanja cen za tovrstne izdelke višja. Omenjena anketa Valicona kaže, da so slovenski potrošniki, ki zavestno izbirajo kakovostne izdelke, za te pripravljeni plačati do 10 odstotkov več.

Z označbo do uspeha

Kako lahko torej označbe pomagajo tržiti hrano? Oglaševanje je oblika tržnega komuniciranja in učinkovito orodje za prenos sporočil od podjetja do kupca. V neizprosni tekmi za kupca pogosto prevladuje prepričevalno oglaševanje, čeprav bi bilo v poplavi informacij za potrošnika nemara dovolj že golo obveščanje. Potrošniki zato vse pogosteje jemljejo »stvari v svoje roke«, tako da je vedno več takih, ki so pozorni vsaj na osnovne označbe izdelkov – poreklo na deklaraciji, sestavine ipd.

Pri posebnih oznakah za kakovost je statistika glede na anketo Valicona drugačna. Slaba polovica potrošnikov na te označbe ni pozorna. Če želimo izkoristiti prednosti označevanja živil, se moramo seznaniti z oznakami in njihovim pomenom, je zapisano v brošuri Zveze potrošnikov (2007). Tako bomo laže izbrali tiste izdelke, ki so v skladu s smernicami zdravega prehranjevanja, saj so informacije o živilu dobro vodilo pri preudarnem nakupovanju, zlasti pri izdelkih višje kakovosti slovenskega porekla.


Sorodni članki

Slovenija v enem glavnih kulinaričnih vodnikov!

Čeprav so slovensko kulinarično ponudbo že v preteklosti ocenjevali, je organizacija Gault & Millau nedavno na naš trg vstopila tudi s slovenskim podjetjem. Pripravili bodo mednarodni gurmanski vodnik za Slovenijo, ki ocenjuje kulinarično ponudbo v naših krajih. Vodenje podjetja Gault…

Več...

Nina Dolenc o pomenu znaka »Izbrana kakovost – Slovenija« z navedbo KMEČKI

Vas zanima, kakšne so prednosti znaka »izbrana kakovost – Slovenija« z navedbo KMEČKI, kaj nam zagotavlja in zakaj so ti izdelki kvalitetnejši? Odgovore na vsa ta vprašanja nam je zaupala Nina Dolenc iz kmetije Dolenc pri Radovljici.https://www.youtube.com/watch?v=N_dpx1CbQ9w&t=39sFjbE

Več...

Monika Ravnik o tem, kaj pomeni znak »Izbrana kakovost – Slovenija« z navedbo KMEČKI

Nekatere mlečne izdelke, ki spadajo v shemo »Izbrana kakovost«, lahko najdemo označene z znakom »Izbrana kakovost – Slovenija« z navedbo KMEČKI. Z Moniko Ravnik, predsednico Združenja kmečkih sirarjev smo se pogovarjal o tem, kaj nam zagotavljajo izdelki izbrane kakovosti z…

Več...
Vas zanima naša super hrana in aktualno dogajanje v vaši regiji ter v celotni Sloveniji?
Ostani na tekočem